Scenariusz możliwy do realizacji na lekcji wychowawczej w klasach V-tej i VI-tej oraz na zajęciach Wychowania do życia w rodzinie. Lekcja metodą aktywną(metaplan)
1. Treści nauczania: odpowiedzialność za własny rozwój.
2. Cele lekcji: A. Wiadomości: Uczeń wie: - co to jest charakter, - do czego prowadzi praca nad sobą, - że jego przyszłość zależy od dnia dzisiejszego.
B. Umiejętności: Uczeń: - potrafi w sposób kulturalny zabrać głos w dyskusji, - potrafi wyciągnąć wnioski z dyskusji, - dostrzega, że bez wysiłku i pracy nie można osiągnąć wybranego celu.
C. Postawy: Uczeń: - współpracuje w zespole, - charakteryzuje się postawą odpowiedzialności za swoje życie obecne i przyszłe, - zdaje sobie sprawę z tego, co należy zmienić w swoim postępowaniu, aby budować dla siebie dobrą przyszłość.
3. Metody: Dyskusja, metaplan, pogadanka
4. Formy pracy: Grupowa, zbiorowa.
5. Środki dydaktyczne: Kolorowe flamastry, szary papier
6. Przebieg lekcji: - Faza wprowadzająca. Nauczyciel wyjaśnia uczniom temat zajęć oraz sposób ich realizacji - Faza realizacyjna:
A. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę metaplanu, podaje problem „Co zrobić, aby dobrze przygotować swoją przyszłość?” i zapisuje go w rubryce „Temat”.
Temat: Jak jest? Jak powinno być?
Dlaczego nie jest tak jak powinno? ...................
Wnioski: .......................................................
B. Podział klasy na trzy zespoły, które podsumują dyskusję odpowiadająć na pytania: Zespół 1 – Jak jest? (Czego nie robimy, a powinniśmy robić, aby budować swoją przyszłość) Zespół 2 – Jak powinno być? (Co powinniśmy robić, aby budować przyszłość naszych marzeń?) Zespół 3 – Dlaczego nie jest tak jak powinno?
C. Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji prowokując kilkuminutową dyskusję. Pytania pomocnicze: • Pomyśl, co chciałbyś robić w przyszłości, kim chciałbyś być? • Co trzeba zrobić, aby to marzenie się spełniło? • Co robisz, aby doprowadzić do spełnienia marzeń?
D. Uczniowie w zespołach opracowują na szarym papierze otrzymane od nauczyciela pytania.
E. Po ukończeniu zadania uczniowie uzupełniają tabelę metaplanu (narysowaną na tablicy) przyczepiając do niej magnesami opracowane pytania.
F. Nauczyciel wraz z uczniami wyciąga wnioski z dyskusji i zapisuje je w ostatniej rubryce
Przykładowy rezultat pracy uczniów:
Temat: Co zrobić, aby dobrze przygotować swoją przyszłość?
Jak jest? * nie mamy wytyczonych celów * wolimy łatwe życie * nie chcemy korzystać z doświadczeń rodziców i nauczycieli * przedkładamy zabawę nad naukę * mamy mało zainteresowań * mało czytamy * ulegamy modom np. na nieuczenie
Jak powinno być? * powinniśmy mieć cel i realizować go * powinniśmy uczyć się systematycznie * powinniśmy pracować nad swoim charakterem: - rozwijać swoje mocne strony - eliminować słabe strony * posiadać zainteresowania i rozwijać je * dużo czytać
Dlaczego nie jest tak jak powinno? * Nie mamy autorytetów i wzorów * jesteśmy leniwi * praca nad sobą wymaga wyrzeczeń, a my lubimy to, co przychodzi łatwo, bez wysiłku * nie jesteśmy systematyczni * nie korzystamy lub nie potrafimy korzystać z doświadczeń starszych np. rodziców i nauczycieli.
Wnioski: Aby dobrze przygotować przyszłość należy uparcie i systematycznie dążyć do celu ucząc się i pracując nad swoim charakterem.
mgr Dorota Gawin - SP22 Katowice Załęże (nauczyciel przyrody) |